Search This Blog

Thursday, April 11, 2013

New Revolutionary Water-Metal-Air Powered Car - 1600 km Range on 1 Battery!





Phinergy develops zero emission, high energy density systems based on Metal Air energy technologies which significantly increase the driving range of current Electric Vehicles.

Het Israëlische bedrijf Phinergy claimt er in te zijn geslaagd om een elektro-auto 1600 km te laten rijden met één enkele batterij, grotendeels bestaande uit aluminium. De auto hoeft alleen om de 320 km te worden bijgevuld met water. En de aluminiumbatterij kent nog meer toepassingen...

Energiedichtheid aluminium enorm

Aluminium, u zult het zich nog herinneren van de serie over chemische elementen, is een licht en erg sterk metaal. Het kost veel energie om aluminium te winnen uit de erts.

Hier zit ook een andere kant aan. Het is namelijk ook in staat erg veel chemische energie op te slaan. Dat kan je bijvoorbeeld zien aan thermiet (een mengsel van roestpoeder, aluminiumpoeder en een starter), dat werkelijk ongekend hoge temperaturen bereikt als het wordt aangestoken en door de meeste metalen heen kan smelten. Ook komt aluminium extreem veel voor in onze aardkorst: 8% van de aardkorst bestaat uit aluminium.
De aluminium-lucht batterij bestaat eigenlijk maar uit één helft, wat veel gewicht uitspaart. Bron/(c): Phinergy.com

De aluminium-lucht batterij bestaat eigenlijk maar uit één helft, wat veel gewicht uitspaart. Bron/(c): Phinergy.com

Tot voor kort CO2-probleem, een wonder dat technisch chemici likkebaardend naar dit metaal kijken. Vooral omdat de redox-reactie van aluminium met zuurstof uit de lucht plaatsvindt, in plaats van met een chemisch mengsel uit de kathode, wat zo ongeveer de helft van het gewicht van de batterij uitspaart. En inderdaad: aluminium-lucht batterijen, waarbij aluminium langzaam oxideert, leveren per kilo zeer veel stroom (in theorie max. 8 kWh per kg aluminium). Helaas gooit kooldioxide uit de lucht roet in het eten, waardoor experimentele ontwerpen alleen in een CO2-vrije omgeving functioneren.

Cardridge vervangen

Het Israëlische bedrijf Phinergy zegt er nu in geslaagd te zijn om het CO2-probleem op te lossen. Hun prototype batterij, met aluminiumhydroxide in een waterige oplossing als tussenstap, gaat naar eigen zeggen net zo lang mee als de auto waarin ze zijn verwerkt. Deze batterij wordt niet opgeladen, maar vervangen en geeft elektrische auto's een bereik van 1600 km. Om de 320 km moet water worden toegevoegd.

Eindelijk doorbraak elektrisch vervoer?

Kloppen deze claims, en gezien de uitgebreide klantenkring zal dit in grote lijnen zo zijn, dan zouden hiermee de opslagproblemen die overschakelen op elektrisch vervoer en alternatieve energiebronnen onmogelijk maken, op zijn gelost. In de zomer kan dan met goedkope elektriciteit aluminium worden gewonnen uit aluminiumoxide, die in de winter als batterijen kan worden ingezet.
Phinergy verwacht in 2017 te kunnen beginnen met de massale uitrol van deze revolutionaire batterij, die wel eens een definitief einde zou kunnen maken aan de negentiende-eeuwse benzineauto en de wurggreep, die verderfelijke dictatoriale heersers als het huis Al Saoed op de rest van de wereld hebben.

Other applications include: stationary energy storage, consumer electronics, transportation, aerospace & defense.

Source: Youtube

No comments:

Post a Comment